3 oktober: Tzaneen

3 oktober 2016 - Tzaneen, Zuid-Afrika

Na een heerlijke nacht slapen, een lekkere douche en prima ontbijt hebben we uitgecheckt uit het hotel. Vanuit het hotel was het een paar minuutjes lopen naar Europcar. 'Even' de auto ophalen. Dat even werd toch bijna een uur. We moesten wachten op toestemming om met de auto ook Swaziland in en uit te kunnen. Maar goed, na 45 minuten wachten hadden we het papiertje en kon de roadtrip beginnen!

Vandaag dus onderweg naar Tzaneen. Een rit van zo'n 400 kilometer. De eerste 250 kilometer hebben we rustig over de snelweg kunnen rijden. Op het gemakje met 120 km per uur. Tijd voor een lunch en 'chauffeurswissel'. We zijn bij een wegrestaurant gestopt waar we een lekker broodje met wat fris genomen hebben. En het kost echt bijna niets. Voor ons tweetjes waren we omgerekend 6 euro kwijt. Tijdens de lunch bespraken we nog dat het nog niet echt 'Afrikaans' is wat we zien. Ja het ziet er warm uit (Lees dor) en er zijn veel donkere mensen. Maar verder zou het ook nog in Spanje ofzo kunnen zijn.

We waren na de lunch nog niet eens een kwartier onderweg of we moesten al weer terug komen op onze uitspraken. Op een snelweg niet oversteken? Mwah, in Zuid-Afrika kan dat wel hoor! Met een fiets op de vluchtstrook tegen het verkeer in? Geen enkel probleem. Met een kar met 6 ezels ervoor de andere kant van de snelweg proberen te halen is blijkbaar de normaalste zaak... Dus naast het wennen aan links rijden mocht Chanty ook direct wennen aan deze Zuid-Afrikaanse gebruiken. Je kan je vuurdoop maar gehad hebben... ;)

Geleidelijk aan begon ook de omgeving te veranderen. Tzaneen staat bekend als de groene provincie van Zuid-Afrika. En dat kunnen we beamen. Schitterende uitzichten met mooie bergen en mooie natuur. Voordat we naar het hotel zijn gereden hebben we een uitstapje gemaakt naar de Magoebaskloof en wel specifiek de Debegeni waterval. In één woord fantastisch! We zullen zo ook wat fotootjes plaatsen.

Na een korte wandeling daar weer snel naar de auto. Het is ondertussen al 17.30 uur en vanaf 18.00 uur wordt het hier al echt donker. En we hadden vooraf nu eenmaal de tip meegekregen om niet in het donker te reizen. En dat is gelukt, althans dat dachten we...

We waren prima op tijd bij het hotel. Om 18.00 uur konden we inchecken. Een mooi hotel met een nog mooiere kamer. Bij navraag bij de kok bleek dat er in het restaurant geen eten voor ons was. Hij had immers 'al zijn voorbereidingen' voor het diner al gedaan en er was geen ruimte voor twee personen extra. Van de receptioniste kregen we een adresje waar we heerlijk konden eten. En als we het goed verstaan hebben dan zou het eten daar ook veel beter zijn dan bij ons hotel...

Maar het betekende wel dat we dus in het donker van het terrein af moesten. Vol goede moed de auto in. En eerlijk is eerlijk. Het viel allemaal reuze mee. Er was slechts één stukje onderweg naar het restaurant waarvan wij hadden: Wie ons ook vraagt om te stoppen, wij rijden door! Wat het restaurant betreft, de receptioniste had gelijk. Wat een heerlijk eten! Echt fantastisch!

Nu zitten we moe en voldaan op onze hotelkamer. Zo lekker slapen. Morgenochtend om 6.00 uur gaat de wekker. Na het ontbijt gaan we zo'n 275 kilometer rijden. Het schijnt dat we daar een 4,5 uur over gaan doen. Maar na die rit zijn we dan ook in Sabi Sand privéwildreservaat. Daar krijgen we eerst een lunch en aan het einde van de middag gaan we dan onze eerste gamedrive gaan ervaren! Daar hebben we nu al zin in.