11 tot 13 oktober: Mkuze Falls

12 oktober 2016 - Mkuze, Zuid-Afrika

Wat een schitterende accommodatie in Mkuze Falls. Laten we met het minpuntje beginnen. Mkuze Falls staat ook bekend om zijn waterval. (What’s in a name?) Maar door de droogte in Zuid-Afrika stroomt er nu niet genoeg water. Dus helaas geen waterval.

Maar verder is het net een oude ‘Herenclub’. Robuuste meubels, in de eetzaal een bar met een rieten dak, losstaande kamers, zwembad. En verder heeft ieder huisje zijn eigen buiten douche en een jacuzzi. Wat deze safari ook bijzonder maakt: De vorige safaris hadden wel wat ‘heuvels’ maar deze is in de bergen. Met de 4*4 struinen we dus de bergen af op zoek naar wild! En dan het programma:

Wij staan om 4.30 uur op zodat we rustig wakker kunnen worden

Om 5.00 uur wordt er vanuit de receptie gebeld: Your wake-up call.

Om 5.30 uur verzamelen bij het restaurant / bar voor een kop koffie.

Om 5.45 uur vertrekken naar de Jeep (een gloed nieuwe Land Rover Defender met luxe stoelen!) voor een game drive.

Zo rond 8.00 uur even stoppen voor een kop koffie met een sandwich, een koekje en een cakeje. (Voor de liefhebbers is er ook een borrel. En geloof me, de oude naar Zuid-Afrika geïmmigreerde Engelse willen al wel een borrel…)

Om 9.00 uur zijn we terug bij de lodge waar een ontbijt wacht.

Tussen 13.00 en 14.00 worden we in het restaurant verwacht voor de lunch. Niet zoals bij andere parken een buffet, nee gewoon bestellen. Twee gangen: een hoofdgerecht en dessert.

Om 15.15 uur worden we dan weer verwacht voor een High Tea. Allerlei lekkere hapjes en een drankje.

Om 15.45 uur verzamelen voor de game drive.

Zo rond 18.00 uur stoppen we ergens in de natuur om een borrel te drinken. Uiteraard zijn hier ook weer allerlei snacks bij.

Om 19.00 uur zijn we weer terug bij de lodge waar we ontvangen worden met Zuid-Afrikaanse Port.

Om 19.30 uur worden we bij het diner verwacht. Geen buffet maar een 5 gangen diner!

Wij slaan de high tea en minimaal 1 gang van het diner over. Niet normaal wat je hier allemaal krijgt.

Terug naar waarvoor we hier zijn. De safari’s! Dinsdagmiddag om 15.45 uur de eerste game drive. In de jeep waar wij in zitten, zit naast ons nog een Engels / Afrikaans stel. Het is een stel op leeftijd dat heel lang geleden vanuit Engeland geëmigreerd is naar Zuid-Afrika. Ze hebben eerst 30 jaar in Johannesburg gewoond om in 1997 te verhuizen naar Kaapstad. Toen we tijdens de borrel het over onze reis hadden vertelden we dat we het advies gekregen hadden om de steden Johannesburg, Kaapstad en vooral Durban te vermijden. De beste man werd er echt kwaad om. Completely rubbish! Dat waren zijn exacte woorden. Er is geen criminaliteit in die steden. Ja, tenzij je naar de gekleurde wijken gaat… Waarop zij nog reageerde: Ja, ik ben wel eens onder schot gehouden door inbrekers maar ik heb gewoon de auto in zijn achteruit gezet en ben gewoon weg gereden… Iets zegt ons dat we er verstandig aan gedaan hebben om het advies dat we hebben gekregen op te volgen…

Tijdens de game drive van dinsdag hebben we al weer mooie dieren gezien. Een olifant die even kwam snuffelen of we wel te vertrouwen waren, een neushoorn met haar baby. Fantastisch!

Voordat we aan de game drive van woensdagochtend begonnen zeiden we nog tegen elkaar: wat zou het fantastisch zijn als we nog Cheeta’s en een leeuw zouden zien. Dat zijn nog de twee dieren die we nog op ons ‘lijstje’ hebben staan. Maar helaas zijn het wilde dieren en die laten zich niet plannen… Maar goed, vol goede moed zijn we begonnen aan de game drive. Wederom mooie dieren gezien als een giraf en olifanten. En toen in eens zag de spotter iets in de verte. Zijn we een stuk off-road gegaan. En daar, bij een boom lagen twee prachtige Cheeta’s! Wat een mooie beesten. Je zou bijna uit de jeep stappen om ze te aaien. Met de Jeep kun je tot een meter of vijf dichtbij komen omdat zij ons dan als één zien met de jeep. Als je uit stapt dan heb je een probleem… Dus dat is weer een wens die we af kunnen strepen. Maar nog geen leeuw. Van de big five hebben we er vier gehad. De enige die ontbreekt, is de leeuw. Maar goed, we hebben nog twee kansen. Woensdagavond en donderdagochtend.

Woensdagavond. Ondertussen zitten we niet meer met zijn vieren in de jeep. Er is een groep Duitsers bij gekomen. Het is bewolkt en aan het begin van de game drive miezert het een beetje. De ranger vraagt aan mij: wat staat er vandaag op het menu? Waarop ik antwoord: Een leeuw?! Aan het begin van de game drive vinden ze sporen van een leeuw. Uitgebreid gezocht maar ze konden hem niet vinden. Na zo’n 45 minuten zoeken is de zoektocht gestaakt. De Duitsers hebben immers hun eerste game drive en we waren al wat Zebra’s voorbij gereden… Dus wij naar Zebra’s en olifanten kijken. En opeens stopt de ranger zijn auto en zegt tegen de spotter (de gast die op de motorkap van de auto zit): Zie jij dat daar ook? De spotter pakt zijn verrekijker en zegt: Ja! Dus wij weer off-road. En ja hoor! Daar lag een hele mooie 7 jaar oude jonge man: De leeuw!!! Nu is onze big five en wensenlijstje compleet!

Donderdagochtend als dessert mogen we nog een game drive doen. Na het ontbijt stappen we weer in de auto voor een rit van 375 kilometer (ongeveer 5 uur rijden) om naar Bergville te rijden. Op vrijdag zullen we dan de Drankensbergen gaan bekijken.

De foto’s van de lodge in Mkuze falls volgen nog.

Tot de volgende log!

1. Paula de Bruin:
    12 oktober 2016
    Geluksvogels..De big five ,en dan ook nog Cheeta's ,luipaarden ,krokodillen en al die andere dieren.
  2. Je favoriete neef:
    High Five dus! :)
  3. Arthur:
    Geweldig Kerel,
    Geniet ervan saampjes..
    Wat een knoeperd die Kroko :)
  4. Jos:
    Wow....
    En wat hebben jullie t qua culinaite hoogstandjes getroffen deze dagen.

Nu nog de big "two" op de foto en de reis is compleet ☺
  5. Jeanne kemmeren:
    13 oktober 2016
    Geweldig al die wildparken en die dieren nu nog in de natuur geniet er maar van
  6. Rosita:
    13 oktober 2016
    Wensenlijstje compleet tijd om naar huis te komen Geniet nog maar even. Ziet er allemaal super en mooi uit
  7. Wesley en Isabel:
    16 oktober 2016