4 tot en met 7 oktober: Umkumbe Safari Lodge in Sabi Sand

7 oktober 2016 - Witrivier, Zuid-Afrika

Na een paar dagen in de bushes van Sabi Sand en zonder internet zijn we nu weer terug in de bewoonde wereld.

Wat een fantastische belevenis is deze reis tot nu toe! Bij aankomst op het vliegveld hebben we van de Afrikaanse vertegenwoordiger, die ons op stond te wachten op het vliegveld en ons naar het hotel bracht, een overzicht ontvangen van alle boekingen die wij vooraf al gedaan hebben. Toen wij dinsdag 4 oktober na het ontbijt de navigatie in wilde stellen op het adres van de Umkumbe Lodge stond er geen adres bij. De boekingspapieren erbij gepakt, ook geen adres. Dus dan maar naar de receptie. Daar konden ze ook geen adres vinden maar wel de GPS coördinaten. Die in de navigatie ingevoerd en die gaf aan dat we 6 uur zouden moeten rijden! Dat terwijl de reisbeschrijving 4,5 uur aangaf. En we moesten daar voor de lunch zijn…. Nou dan gaan we maar!

Het links rijden blijft een belevenis. Althans niet zo zeer het links rijden maar wat je onderweg allemaal tegen komt en mee maakt. Moest Chantal op maandag nog een kar met 5 ezels ontwijken, ik moet dinsdag vol in de remmen om een moeder aap met haar baby niet dood te rijden. Maar dat is gelukt. Langs de weg wisselen schitterende villa’s af met huisjes van golfplaten. Bizar om te zien. Inhalen doe je waar je het durft. Als je een auto ingehaald hebt dan doe je even je gevarenlichten aan. Dat doe je of om te bedanken (Als de andere auto de vluchtstrook op is gegaan.) of om te zeggen: klootzak! (Als de andere auto gewoon blijft rijden waar hij rijdt.) We zijn inmiddels al aardig gewend aan deze rijstijl. Eens kijken of we die ook in Nederland kunnen introduceren…

De laatste 20 kilometer van de reis naar Umkumbe heeft een 45 minuten geduurd. In onze Volkswagen Polo moesten we over een karrespoor van zand rijden waar golven in zaten en stenen. Wij hebben nu al medelijden met de mensen die na ons de Polo krijgen. Zo ongeveer alles wat in en aan de auto zat is losgetrild… Maar we hebben het gered. En gewoon in 4,5 uur! Zo rond 12.30 uur waren we bij de lodge. Een schitterende lodge! Bij aankomst werden we verwelkomt door één van de rangers (gidsen). Hij bracht onze koffers naar de kamer en gaf ons een rondleiding langs het zwembad, de ontbijt- en lunchruimte, de binnenplaats met haardvuur waar het avondeten geserveerd werd en de honesty bar. (Zelf je drankjes pakken en turven zodat je aan het eind van je verblijf af kunt rekenen.) Om 14.00 uur zou de lunch klaar staan.

Wij hadden het geluk dat we één van de drie huisjes hadden die binnen het ‘veilige’ gedeelte staat. Dat wil zeggen dat wij ook na zonsondergang nog zelfstandig naar ons huisje mogen lopen. Bij de andere huisjes moet je onder begeleiding van de ranger weg gebracht en gehaald worden. Simpelweg omdat daar de dieren makkelijker kunnen komen. Voor ons geldt alleen dat als de verlichting uit is het verstandiger is om in je huisje te blijven…

Wat daarnaast fantastisch was: Het terras en het ontbijt / lunchgedeelte (en dus ook ons huisje) lag aan de rivierbedding. De rivier was nu helemaal opgedroogd maar ze hopen na het regenseizoen (vanaf december) dat er weer water door stroomt. Maar door deze rivierbedding liepen dus regelmatig Impala’s, Buffels, Neushoorns, Olifanten en apen!

Om 15.30 uur moesten we verzamelen om vervolgens om 16.00 uur de eerste game drive te gaan doen. De game drives worden gedaan met jeeps waar maximaal 9 gasten in kunnen. Daarnaast heb je nog de chauffeur (de ranger zelf) en een spotter die op de motorkap zit. Halverwege de game drive, als de zon onder gaat, stopt de ranger ergens midden in het park en mag iedereen uitstappen en krijg je een heerlijk drankje en wat snacks. Tijdens de eerste gamedrive hebben we al mooie olifanten en neushoorns gezien. Maar de klap op de vuurpijl kwam aan het einde van de game drive: Een mannetjes luipaard die nog nooit in de gebied geweest was. Alle rangers werden dol enthousiast. En om het beestje goed te kunnen zien zijn we helemaal offroad gegaan. Dwars door allerlei struiken heen om hem maar goed te kunnen zien!

Na de game drive stond het eten klaar in de binnenplaats. Het haardvuur brandde lekker. En dat was geen overbodige luxe. ’s-Nachts daalt de temperatuur naar een graad of 6. Met een koude wind erbij in een open jeep ben je behoorlijk verkleumd als je daar uit komt. Dan is het lekker om je aan het haardvuur met wat eten en drinken op te kunnen warmen. Na het eten nog een bakkie koffie en een borreltje en dan vlug naar bed. (Het is dan pas rond 21.00 uur.) Want om 4.30 uur wordt de ’s-Ochtends al weer gewekt!

Woensdagochtend 5 oktober, 4.30 uur! Man wat een tijd om op te staan tijdens je vakantie. Effe douchen, snel een kop koffie en een sigaret en we gaan we op weg voor een game drive. Wel schitterend om de zon op de zien komen en de bush te zien ontwaken. Dinsdagavond hebben we in het donker een neushoorn-moeder met haar baby zien lopen. De woensdagochtend hebben we ze bij daglicht weer gevonden. Na de game drive, zo rond 8.30 uur, stond het ontbijt klaar. Alleen nog even doorgeven hoe je je eieren gebakken wil hebben. Na het ontbijt kun je doen en laten wat je wilt. Wij hebben stiekem even onze ogen dicht gedaan in het zonnetje en later, toen het echt warm werd, in de schaduw. De eerste dagen dat we in Zuid-Afrika waren was het een graad of 22. Ondertussen is het ruim boven de 30 graden. Of zoals Jos zou zeggen: Amperbroekiesweer….

Tijdens de game drives hebben we ontzettend mooie dieren gezien. Van de big 5 hebben we er 4 gezien. De enige die we nog niet gezien hebben is de leeuw. Maar de komende dagen gaan we nog naar twee wildparken waar we in totaal nog vier dagen verblijven. Dus we hebben nog kans om ze te zien.

Nu zijn we in onze ‘Stille Woning’ in het plaatsje White River. Even ontspannen en morgen gaan we vanaf hier de Panarame route rijden. Mooi bergen, natuur en watervallen. Weer iets totaal anders dan de toch wel droge bushes.

Tot de volgende log!

1. Jos:
    7 oktober 2016
    Geweldig mooie foto's van die dieren vooral die van de langnekkameel.
    Flinke tele-lens bij , of door het raampje genomen ?

PS. De foto's van de amperbroekies,prikkelpoppies,

Pak nog maar een lekkere Mengeldrankie met Peuselhappies.warmpatat,moi achterste en kaalgat meissie's zien we wel als je weer hier ben (-;
    Have Fun.
  2. Paula de Bruin:
    7 oktober 2016
    Wat een verhaal.En dan die dieren.Ik heb er geen woorden voor.Geweldig.
  3. Rosita:
    7 oktober 2016
    Wat een super mooie foto's en erg leuk om jullie verhalen zo te lezen. Begrijp steeds beter waarom iedereen zo enthousiast is over Zuid Afrika.
  4. Jeanne kemmeren:
    7 oktober 2016
    wat een avontuur en mooie foto's geweldig geniet er maar fijn van.
  5. Stephanie:
    8 oktober 2016
    Wauw ray en chantal dat klinkt goed en ziet er prachtig uit! Leuk om zo op de hoogte te blijven van jullie verhalen! Geniet er nog lekker van! Groetjes van Martijn