8 oktober: De Panorama route

8 oktober 2016 - Witrivier, Zuid-Afrika

Na het ontbijt zijn we vanochtend vertrokken voor de Panorama route. De hostes van het hotel heeft voor ons een kaart uitgeprint met daarop de mooiste locaties en een tip voor de lunch.

Het rijden in Zuid-Afrika blijft bijzonder. De nationale hobby in Zuid-Afrika lijkt namelijk het liften te zijn. Op iedere hoek en langs de snelweg staan mensen te liften of te wachten of de buurtbus ze op komt halen. Het komt dan ook regelmatig voor dat zo’n busje ineens stop op de vluchtstrook of midden op een kruispunt. Ook het af moeten remmen voor overstekende koeien of apen blijft apart.

Daarnaast bevatte de route vandaag veel Polholes. In sommige landen noemen ze het Uthibaks. In Nederland zou slecht wegdek echt de lading niet dekken. Potholes zijn gaten in de weg. Dat kan een gat zijn van 10 bij 10 centimeter maar ook van 60 bij 60 centimeter of breder. Best lastig ontwijken als ze in een weg zitten waar je 120 mag in een afdaling… Maar goed, de schokdempers zijn weer getest!

De route die we vandaag gereden hebben was echt fantastisch. Zo’n 300 kilometer door de ‘Alpen van Afrika’ of is het de Rocky Mountains van Zuid-Afrika. Het was in ieder geval fantastisch. Onder andere het schitterende uitzicht op de Drie Roundabels, de rotsen en watervalletjes van ‘Bouke’s Luch Potholes’ en de Mac Mac Falls and Pool.

Net hebben we heerlijk gegeten bij Magnolias. Dat was een aanrader van de hostes en ze heeft niets te veel gezegd. Geleerd van het vorige restaurant (Waar het voorgerecht gelijk stond aan een hoofdgerecht voor twee personen!) hebben we nu alleen maar het hoofdgerecht besteld. Heerlijk die steenbok en varken!

Nu lekker naar bed. Morgen gaat de reis verder. Dan gaan we proberen de grens over te komen tussen Zuid-Afrika en Swaziland. We zijn benieuwd hoe lang we er over gaan doen. Op het vliegveld hebben we blijkbaar geluk gehad. Wij hebben bij de douane ‘slechts’ 45 minuten staan wachten. Andere die wij hebben gesproken hebben er 2,5 uur over gedaan. Dus dat belooft morgen wat. Eerst de douane van Zuid-Afrika en 100 meter verder de douane van Swaziland. In Swaziland gaan we naar het Mkhaya privéwildreservaat. Daar zullen we twee nachten blijven. Daarna komen we, als het goed is, terug naar Zuid-Afrika en gaan we door naar Mkuze Falls Private Game Reserve. Waarschijnlijk hebben we op beide parken wederom geen internet. Dus zal de eerst volgende update pas weer op 13 oktober volgen als we in de Montusi Mountain Lodge zitten. Mochten we toch internet hebben dan zullen we natuurlijk eerder een update geven.

Voor nu: weltrusten!

1. Paula de Bruin:
    8 oktober 2016
    Tot 13 oktober.tot zover is alles even gaaf om te zien. xXx
  2. Annie en Bert:
    9 oktober 2016
    Wat een belevenissen gaaf en spannend
  3. Jeanne kemmeren:
    9 oktober 2016
    wat een mooie natuur geweldig
  4. Je favoriete neef:
    10 oktober 2016
    Als Zuid Afrika net zo is als Hongarije hoef ik er niet naar toe! ;-)

De foto's en de rest van het verhaal geven gelukkig een ander beeld!